Observaties in de klas

Observaties in de klas

Wat is het en wat kan het opleveren?


Er komt iemand tijdens de les, in de klas of gymzaal, observeren. De sfeer in de groep, het contact tussen leerlingen onderling en tussen de leerkracht/docent en de leerlingen. Het start met een hulpvraag. Bijvoorbeeld: Wat heeft X nodig om zelfstandig werken te verbeteren? of Ik vind het lastig om orde te houden met een bepaalde groep en wil graag feedback op mijn handelen en adviezen.

Ik kom observeren in de klas, op verschillende momenten. Het is belangrijk om op meerdere momenten te observeren. Zeker als het gaat om leerlingen die meerdere docenten op één dag zien. Observaties blijven momentopnames, maar kunnen waardevolle informatie opleveren.


Waarom?

Er kunnen verschillende redenen zijn om te observeren tijdens de lessen. In essentie gaat het altijd om meer inzicht te krijgen ter verbetering van de samenwerking tussen de leerkracht/docent en de leerling(en) of tussen leerlingen onderling. Door een observatie krijg je meer inzicht in je eigen handelen en hierdoor wordt het makkelijker om je eigen oplossingen te bedenken of aan de slag te gaan met praktische (handelings)adviezen die je gegeven worden.


We hebben allemaal onze blinde vlekken en ondanks een goed reflectievermogen en gesprekken en adviezen van collega's kan het fijn zijn om met een objectief persoon in gesprek te gaan en naar de situatie te kijken.


Werkwijze

De vraag om te observeren komt vaak vanuit hulpvragen van een school. Maar als ouder kun je ook vragen aan de school of zij openstaan voor een objectieve observatie van jouw kind. Ik kom observeren wanneer de vraag bij mij komt via school/onderwijsconsulent:

1. Maak contact met mij om de hulpvragen/reden voor observatie te delen.


2. Wanneer ik inschat dat ik iets kan betekenen, prikken we data voor twee observaties en een nagesprek. Dit gaat het makkelijkst als ik direct contact heb met de docent/leerkracht. Een nagesprek direct na de tweede observatie wordt vaak als prettig ervaren.


3. Wanneer gewenst kan een derde observatie ingepland worden, om bv. te kijken hoe en welke (handelings)adviezen in de praktijk worden gebracht.


Een observatie duurt 60 minuten en een nagesprek 60-90 minuten. Een nagesprek wordt met betrokkenen, afhankelijk van de situatie en de hulpvragen, gehouden. Wanneer ouder(s) en/of verzorger(s) niet aanwezig zijn tijdens de nabespreking, zorgt de school voor terugkoppeling aan hen. Ouder(s)/Verzorger(s) ontvangen hetzelfde verslag, wanneer de observatie hun kind betreft. Dit nagesprek kan ook inhouden dat de waarnemingen worden gedeeld tijdens een Multi Disciplinair Overleg.


4. In een kort verslag worden de waarnemingen en (handelelings)adviezen vastgelegd.


Wanneer de hulpvraag van een leerkracht/docent is, is het mogeijk om vanuit observaties een begeleidingstraject te starten. Het is hierin belangrijk om concrete en haalbare doelen te stellen.


Begeleiding van een leerling is ook mogelijk vanuit de observaties.